torstaina, huhtikuuta 26, 2007

matkakertomus osa3

... no niin, linja-autolla pääsimme lentoasemalle asti ja siitä me jatkoimme matkaa taksilla Playa de Las Americas:iin ja huoneistohotelliin Granada Park. Finnmatkat maksoi maksamamme taksikulun kuittia vastaan takaisin.
Hotelli oli Los Cristianos:in puolella ja 2,2 km rannasta. Alue oli rauhallinen, vieressä toinen hotelli ja golf kenttä. Kämppä oli aivan ihana, iso makuuhuone ja olohuone, tilava keittiönurkkaus joka oli erotettu olohuoneesta "baaritiskillä", tilava wc kylpyammeineen, koko huoneiston levyinen parveke josta näkymä avautu hotellin sisäpihalle ja näkyi myös meri. Keittiö oli varustetasoltaan erinomainen, hotelli on rakennettu 2003, ja sen kyllä huomas keittiön varustelusta.
Ensimmäiseksi lähdimme tietenki kauppareissulle ja tutkimaan lähemmin Los Cristianos:in keskustaa. Läysimme myös kivan baari-pation, jossa sitten kävimmekin istumassa melkein joka päivä. Siellä valmistettiin erinomaista Sangriaa :) ja tarjoilija oli todella persoonallinen.
Koska Las Americas koostuu useista eri keskuksista, päivämme kului kävellessä, kävellessä ja nautiskellessa lämpimästä säästä. Ranta-alueen reunassa oli leveä rantakatu, jota pitkin pääsi kävelemään melkein loputtomasti kaikkien ranta-alueiden läpi. Sää täällä etelärannalla oli kuivempi ja lämpimämpi kuin pohjoisempana. Ei ollut mitään asiaa istuksia omalla parvekkeelle päivällä.
Osallistuimme yhtenä päivänä Finnmatkojen reissuun tulivuori Teide:lle ja se oli kyllä ikimuistoinen reissu kuumaisemiin ja havumetsävyöhykkeelle. Teneriffalla on paljon sellaisia kasvilajeja, joita ei kasva muualla maailmassa. Koiraihmisenä pisti korvaan oppaan kertomus, että Teiden alueelle on jostain syystä päässyt ihmisten lemmikkeinä pitämiä koiria karkuun (?). Nämä koirat on laumottuneet ja villiintyneet sinne ja niitä käy jokin eläinsuojeluyhdistys ruokkimassa.
Yhtenä päivänä kävimme Delffiini-risteilyllä ja näimme niitä sekä valaita- olisikohan ollut pallopäävalaita.
Pitihän sitä eräällä kävelyreissulla makoilla vähän aikaa hiekkarannalla ja kävisimme Tomin kanssa jopa Atlannin aalloissa... oli muuten suolasta vettä.
Pisin kävelyreissu kesti n.5h, taksillakin ajelimme välillä, ja se oli erittäin halpaa.
Kaikkinensa tosi fixu paikka, vaikka alue on rakennettu täysin ulkomaisella rahalla ja ns. paikallista asutusta siellä ei ole. Teiden reissulla henki kävi vähän ahtaalla, kävimmehän yli 2 km korkeudessa, muuten ei ollut hengitysvaikeuksia.
Rannan läheisyydessä olevissa liikkeissä hintataso oli korkeampi, kuin kauempana rannasta. Nälkään siellä ei kuole, löysimme ison marketin jossa oli mm. tuorelihatiski ja sieltä olisi saanut ostaa vaikka pesukoneita. Ruokapaikkoja oli joka metrille ja kävimme jopa Englantilaisessa pubissa, jossa oli useita eri skriinejä ja niistä saattoi katsoa eri jalkapallo-otteluita ja melu oli huumaava.
Pekka ei voinut pysytellä keittiöhommista pois lomallakaan, mutta kävimme muutaman kerran syömässä "ulkona" ja ruoka oli aina erittäin hyvää.
Minulle oli positiivinen yllätys että emme nähneet koko reissulla yhtään kulkukoiraa, muutama kissa näkyi. Koiria oli ihmisillä mukana ja ne olivat vakio näky puistoissa. Ihmettelin kyllä vähän käveltyäni rantakadulla hetken paljain jaloin... en kyllä pystynyt käveleen vaan juoksin lähimmälle penkille - katu oli niin helkkarin kuuma- että miten koirien päkiät kesti kuumalla kadulla kävelyn, nopeasti näyttivät nostelevan jalkojaan.
Enimmäkseen näkyi Silkkiterriereitä ja muita pieniä sekarotuisia koiria, käppänöitä, sit bongasin sakemanneja ja hollanninpaimenkoiria.
Ranta-alueella oli yksi alue- Las Veronicas- jolle oppaat eivät suositelleet turistien menevän iltaisin ja öisin. Kävelimme sen ranta-alueen läpi päivällä ja muuta erikoista siellä ei ollut, kuin että pitkät mustat miehet kauppasivat aurkinkolaseja ja kelloja.. Tomilla oli aurinkolasit, mutta yksi näistä kauppiaista oli käynyt supattamassa että löytyy myös hassista ja maria. Meille ei niitä kaupattu :)... mistähän johtuu. Näin tällä alueella, kun yksi tummapintainen nainen teki n. 10v. valkoihoiselle tytölle tiukkoja lettejä - tyttö itki ja tytön Äiti oli lohduttamassa tyttöä ja piti käsistä kiinni... aikaisin se alkaa - kauneuden edestä pitää kärsiä.
Jäljellä vielä summarum-osuus... joten vielä jatkuu...