perjantaina, marraskuuta 11, 2011

Maastoreenejä ja silmäpuolena

Ihqudaa
 Ihqudaa vauhdissa
 Luonto kuurassa


Keskiviikko aamu valkeni pikkupakkasessa ja aurinko paistoi komeasti. Metsän siimeksessä ei paljon aurinkoa näkynyt, paistoi sen verran alhaalta.
Kävimme pikku lenkillä ja minä ennätin ottaa muutaman kuvan ennenkuin mun vasempaan silmään meni roska, jota en saanut pois. Kuvaaminen loppui alkuunsa, mutta päätin kuitenki tehdä suunnitellut jälkireenit.
Tein Unskille ensin n. 500m jäljen, jossa oli yksi kulma, lyhyin kävelyaskelin ja pyörykän palanen joka viidennessä askeleessa. Askeleet näkyi selvästi koska maa oli kohmeessa.
Sitten kytkin Ihqun jälleen puuhun jäljen lähtöpaikkaan ja tein yli 10m janan. Ihqun jälki oli myös n. 500m pituinen ilman kulmia ja makupala joka kepin alla.
Kun olin hakenut Ihqun jäljen lähtöpaikasta, kävin jälleen tien toiselle puolelle kävelemässä epämäärisen lenkin ja pudotin sinne kolme erilaista esinettä.
Ajoin ensin Unskin jäljen, josta Unski suoriutu loistavasti - oli selvästi hyvä idea pidentää askelvälin pituutta. Vaikka laitan aina makupalan vain oikean jalan askeljälkeen, Unski tarkasti myös vasemman askeljäljen - eteni hienosti pää tehden siksakkia jokaisessa askeleessa. Jäljen lopuksi jälleen viimeisen kepin heittelyä ja kehuja.
Ihqu suoritti janan jälleen täydellisesti ja eteni jäljellä vauhdikkaasti tuoden kepit. Viidennen kepin tuotuaan päästin Ihqun itsenäisesti jatkamaan jäljestystä päästämällä otteeni jälkiliinasta ja jääden seuraamaan taustalle pysähtyykö Ihqu kuudennelle kepille, minun ollessa kauempana. Ihqu pysähtyi kuin seinään viimeiselle kepille, söi makupalat ja toi kepin minulle. Tästä on hyvä jatkaa, jos ei enään tänä syksynä niin sitten keväällä - Ihqun juoksu lähestyy ja voi olla ettei enään tänä syksynä päästä jäljelle.
Autolle palattuamme päästin koirat irti ja ne lähti vauhdilla toiselle puolen tietä, huusin perään "etsi esine". Koirat tarkasti vauhdillä alueen, Unski toi kaksi esinettä ja Ihqu yhden. Niillä oli selvästi pientä kilpailua kumpi ennättää löytää ja napata esineen. Ei tarvinnu antaa erillistä kehoitusta tuoda esine mulle. Löydettyään esineen nappasivat sen suuhun ja lähtivät heti tuomaan sitä minulle.
Reenin jälkeen kävimme vielä pikku lenkin metsässä ja siinä vaiheessa vasen silmäni oli jo tosi kipeä. Tuntui kuin silmässä olisi terävä kiven murikka.
Olin sopinut että käytän Marttaa asioilla joten suunnistimme koirien kanssa Martan luo. Martan luona huuhtelin silmää, mutta kipu ei helpottanut. Martta ehdotti jo ettei lähdetä asioille koska silmä veresti. En antanu periksi, joten lähdimme kylälle kun olin ensin syönyt pari lautasellista hirvenlihakeittoa.
Asiat saatiin hoidettua ja reissun päätteeksi juotiin vielä pullakahvit.
Koiruudet sai olla koko ajan mukana autossa odottaen, lopuksi käytiin pikku lenkki Martan kodin lähistöllä.
Silmän olotila paheni, joten heti kotiin tultuamme huuhtelin silmää vedellä ja laitoin kosteuttavia tippoja. Sitten oli lähdettävä hakemaan Pekka Oulusta. Paluumatkalla kävimme Pekan siskon Anna-Maijan luona, joka on optikko. Anna-Maija huuhteli tipoilla mun silmää ja yritti saada roskaa silmästä, siinä onnistumatta. Sain mukaani rasvaisia ja rauhoittavia tippoja että selviän yön yli.
Meidän reeni- ja asiointireissu kesti kaikkiaan kuusi tuntia ja koirat oli koko illan tosi rauhallisia nukkuen.

Eilen aamulla silmä oli tosi verestävä, luomi muhkeasti turvoksissa ja luomessa oli mustelma. Pekka vei minut heti aamusta terveysasemalle jossa pääsin heti terveydenhoitajien käsittelyyn. Silmä huuhdeltiin ja roska saatiin pois, lisäksi silmään laitettiin vielä tippoja jolla tarkastettiin onko silmän pinta vaurioitunut - ei onneksi ollut. Lopuksi silmän kävi vielä tarkastamssa lääkäri, joka laittoi antibioottitippoja silmään ja sain reseptin mukaani.
Silmä on edelleen ärtynyt ja näkökenttä hieman samea, mutta kyllä sen kanssa nyt paremmin pärjää.
Tämä aamu on valjennut tosi harmaana ja sumuisena. Päivän suunnitelmiin kuuluu siivousta ja lenkkeilyä. Hartiat on tosi jumissa, joten sauvakävely olisi paikallaan.
Ens kuussa olisi tiedossa töitä ainakin kuukaudeksi, tarkempi aloituspäivä on vielä sopimatta.
Nyt hommiin, että saa jotain tänään aikaiseksi.
P.S
Minulla ei yleensä ole onnea minkäänlaisissa arvonnoissa. Kun käytin Marttaa S-marketissa, Martta täytätti minulla kaksi arpalipuketta - itselleen ja minulle - voittona oli 20 euron lahjakortti kyseiseen liikkeeseen ja arvona suoritettiin samana päivänä. Kuinka ollakkaan, sain puhelun illalla ja minulle kerrottiin että olen voittanut 20 euron lahjakortin. Soitin heti Martalle että voitto laitetaan puoliksi, olihan ihan Martan ansiota että täytin arpalipukkeet.
sama

Ei kommentteja: