lauantaina, elokuuta 09, 2008

Lauantaiaamuna...

Kuva: Wanha Pappila rannasta kuvattuna.Kuva: Uimakopin kyljessä oleva kieltotaulu, ilmeisesti aika vanha. Jos taulu esittää sakemannia, tänä päivänä on tyyppi osittain mennyt justiin tuohon tyyppiin - valitettavasti.
Kuva: Putkinotkon lavasteiden reuna-alueelta.
Kuva: Vielä ennättää katsomaan Putkinotko-näytelmää.
Kuva: Katsomo.
Kuva: Putkinotko-näytelmän lavasteet.
Kuvat: Persoonallisen näköisiä nautaeläimiä laitumella.Kuva: Lyytiltä lähtee karvat.
Kuva: Lyyti korvat nurinpäin trimmauksen jälkeen.

Tämä lauantaiaamu ei meinaa lähteä käyntiin, ei sitten millään... vähän kaikki mitä tekee tökkii. Selkä on kipee, väsyttää, laiskottaa ja vaikka mitä valivali.
Torstai-iltana minulla oli "vapaailta". Lähdimme entisen työkaverin Annen kanssa perinteiselle "nokka kohti tuntematonta" ja suuntasimme Simoon ja siellä ensin Wanhaan Pappilaan http://www.wanhapappila.com/
Joimme hyvät kahvit piirakkapalan kera, kävimme tutustumassa Pappilan ympäristöön ja minä tietenki kuvasin. Seuraavaksi tutustuimme pappilan vieressä olevan kesäteatterin Putkinotko näytelmän lavasteisiin. Päätimme palata Pappilaan toistekki - syömään ja nauttimaan kauniista ilmasta merenrannalla. Ruokalista oli pelkästään luettuna niin herkullinen, että vesi herahti kielelle. Rannalla oleviin vuokramökkeihin - hotellimajoitukseen voisi myös majoittua vaikkapa kevättalvella. Kerrassaan hieno paikka. Ennenkuin jatkoimme matkaa joimme toiset kupilliset kahvia piirakan kera. Jakoimme ajelua Simon rantamaisemissa ja ihailimme vanhoja kauniisti kunnostettuja ja hoidettuja taloja niin että meikäläinen meinas ajaa ojaan useamman kerran. On tosi hienoa nähdä kuinka vanhaa kunnioitetaan ja kunnostetaan ja ihmettelimme kuinka suuri ero onkaan Iin ja Simon rantamaisemien välillä. Simon maisemat hakkaa Iin 100-0. Päätimme Annen kanssa selvittää Simon rantateiden reitistöä tarkemmin ja palata ällistelemään ja ihailemaan monttu auki myöhemmin.
Seuraavaksi suunnistimme Simolines-kahvilaan http://www.simolines.fi/ Siellä oli monenlaista käsityötä esillä ja myytävänä. Ennätimme kuulla paikan pitäjien kertomana alueen ja kahvilan historiasta mielenkiintoisia juttuja. Tämän kesän kylmät säät olivat valitettavasti verottaneet käviöiden ja risteilyjen määrää.
Lopuksi kävin näyttämässä Annelle Kuivaniemen "pankinrantaa" - joka on suosittu uimapaikka Kuivaniemessä. Oli tosi mukava reissu, kiitos Anne jälleen kerran seurasta. Pohdimme Annen kanssa, että pitäisi tutustua oman lähseudun elämyksiin, maisemiin ja palveluihin eikä aina hakea niitä kauempaa. Loppuillan ja osittain yön tein työhommia.
Eilen perjantaina oli vähän hulinapäivä. Herätys kuuden jälkeen, työhommia, työhommien välissä aamulla Lyytin koneajo, käytiin työporukan ja Tomin kanssa syömässä, työhommia ja puolen yön aikaan vein Tomin Oulun rautatieasemalle.
Lyyti kuoriutu karvoista ja sieti aika hyvin käsittelyn, jalkojen ja hännän siistimisen aikana Lyyti oli jo sitä mieltä että riittää.
ltapäivällä tultiin Lyyti hakemaan - olihan siinä varmasti totuttelemista Lyytin muuttuneeseen ulkomuotoon. Koiruuksille tuotiin lomatuliaisina iso kassillinen herkkuja - niistä riittää herkkuja viikoiksi eteenpäin. Lyyti oli niiiin ihana persoona, että sitä tuli ihan ikävä. Tietysti Ihku oli jo sitä mieltä, että meinaako Lyyti jäädä tänne... sen lellaripaikka oli selvästi uhattuna. Perjantai-ilta menikin sitten torkkuessa - olin kyllä vähän suunnitellut siivousta, olin aamulla heittänyt matot kartanolle Lyytin trimmauksen jälkeen.
No tälle viikonlopulle onki sitten hommia tiedossa; akvaariorutiinit, siivous (saa puhtaat matot lattiaan), Lisan pentuja pitää käydä kuvaamassa, vanhan ystävän jelppaamista ja koiruuksien kanssa pitäisi käydä myös lenkillä... ja mustikoita pitäisi poimia. Voi käydä niin, että maanantaina suurin osa hommista on edelleen tekemättä... no sen näkee sitte.
Kikan karvanvaihtuminen on loppusuoralla, vanha on pääosin lähtenyt ja uutta karvaa odotellaan, Wilman karva on lähiaikoina nyppimisvalmis - pitäisi siistiä taas omat koirat. Ihkulle ei tarvi tehdä kuin konesiistiminen.

Radiosta ja teeveestä tulee Olympialaisia tuutintäydeltä - EVVK - ei vois vähempää kiinnostaa "narkkariurheilu". Enemmän kiinnostaa Kiinan ihmisoikeuspolitiikka, ei todellakaan mahtipontiset esitykset - kulissien takana on polettu ja häädetty ihmiset asuinpaikoistaan, jotta saadaan suurelle urheilutapahtumalle loistavat kulissit. Siinä ei paina paikallisen väestön- tai ympäristöongelmat mitään. Suurta ja tekopyhää teatteria koko homma ja ne urheilijat pärjää joilla on lääkistys kohdillaan tai parhaiten kiertävät dopingin. En usko puhtaaseen urheiluun.
Mieluimmin kuuntelen kaiuttimista, Rollareita, Olavi Virtaa, Fats Dominoa tai My Chemical Romancea ja kiroa joka kerta, jos urheilu on syrjäyttänyt jonkin telkkariohjelman jota tavallisesti seuraan.

Näissä sekavissa tunnelmissa ja ajatuksissa ajattelin tiputtaa kolmannen kupin kahveeta ja alkaa katteleen mille alkas, sää on tällä hetkellä aurinkoinen... illalla ajattelin katsoa SFT5:ltä Norjalaisen elokuvan Jonny Vang.
Annalta tuli just viesti, että hän on eilen illalla voittanut nuorten diskossa polkupyörän! Onnittelut ja Aslak:issa on ens tiistaina juttu ja kuva :)!
Nyt liikenteeseen, että saisi jotain tänä päivänä aikaiseksi.... mukavaa lauantaipäivää!